Algemene voorwaarden
Artikel 1 – Definities
In deze algemene voorwaarden worden de onderstaande termen, steeds met een hoofdletter aangeduid, gehanteerd in de volgende betekenis, tenzij uit de context uitdrukkelijk anders blijkt:
1.1 Opdrachtnemer: de eenmanszaak of rechtspersoon handelend onder de naam “Goedkope Loodgieters”, statutair gevestigd in Nederland, en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, die diensten levert aan zowel particuliere als zakelijke opdrachtgevers.
1.2 Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan Opdrachtnemer een opdracht verstrekt tot het leveren van diensten of het verrichten van werkzaamheden, of met wie Opdrachtnemer onderhandelt over een dergelijke opdracht.
1.3 Overeenkomst: iedere rechtsgeldige afspraak tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, mondeling of schriftelijk, tot het leveren van goederen of het verrichten van werkzaamheden of diensten, alsmede iedere wijziging of aanvulling daarop.
1.4 Diensten: alle door Opdrachtnemer aangeboden en/of geleverde werkzaamheden van technische, adviserende, uitvoerende of installerende aard, waaronder maar niet beperkt tot loodgieterswerkzaamheden, ontstoppen, opsporen van lekkages, installeren van sanitair, verwarmingstechniek en alle aanverwante diensten.
1.5 Werkdagen: alle dagen met uitzondering van zaterdagen, zondagen en nationale feestdagen zoals erkend in Nederland.
1.6 Schriftelijk: elke communicatievorm via post, e-mail, of andere digitale kanalen die schriftelijk bewijs oplevert van de inhoud van de boodschap, mits afkomstig van of gericht aan het officiële contactadres van Opdrachtnemer of Opdrachtgever.
1.7 Partijen: Opdrachtnemer en Opdrachtgever gezamenlijk.
Artikel 2 – Toepasselijkheid van deze voorwaarden
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten, leveringen, offertes en overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, ongeacht of de werkzaamheden op korte, middellange of lange termijn worden verricht, tenzij hiervan uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2.2 Door het geven van een opdracht aan Opdrachtnemer of het accepteren van een offerte of aanbieding, verklaart Opdrachtgever zich uitdrukkelijk akkoord met de toepasselijkheid van deze voorwaarden, ongeacht of de opdracht mondeling, schriftelijk of stilzwijgend tot stand komt.
2.3 Eventuele inkoop- of andere voorwaarden van Opdrachtgever, onder welke naam ook aangeduid, worden uitdrukkelijk van de hand gewezen en zijn niet van toepassing, tenzij deze voorafgaand schriftelijk zijn aanvaard door Opdrachtnemer.
2.4 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig wordt verklaard of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen volledig van kracht. Partijen zullen in dat geval in onderling overleg een vervangende bepaling vaststellen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling behouden blijft.
2.5 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor deze voorwaarden op ieder moment te wijzigen. In geval van substantiële wijziging zal Opdrachtgever hiervan schriftelijk op de hoogte worden gesteld. De meest recente versie is steeds leidend en wordt op eerste verzoek verstrekt of is raadpleegbaar via de website van Opdrachtnemer.
2.6 Indien Opdrachtgever zich niet binnen veertien (14) dagen na bekendmaking van gewijzigde voorwaarden schriftelijk verzet, worden de gewijzigde voorwaarden geacht te zijn aanvaard.
Artikel 3 – Aanbiedingen, offertes en prijsopgaven
3.1 Alle aanbiedingen, prijsopgaven, offertes of andere uitingen van Opdrachtnemer zijn geheel vrijblijvend en gelden als uitnodiging tot het doen van een opdracht, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is vermeld.
3.2 Een offerte is geldig voor de daarin opgenomen termijn. Indien geen termijn is vermeld, is de offerte geldig gedurende dertig (30) kalenderdagen na dagtekening. Na het verstrijken van deze termijn vervalt de offerte van rechtswege, zonder dat enige ingebrekestelling vereist is.
3.3 Prijsopgaven van Opdrachtnemer zijn gebaseerd op informatie die door Opdrachtgever op het moment van aanvraag naar waarheid is verstrekt. Indien later blijkt dat deze informatie onvolledig, onjuist of misleidend is geweest, heeft Opdrachtnemer het recht om de offerte of prijsopgave aan te passen of de opdracht te weigeren dan wel de reeds gesloten overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden.
3.4 In de prijs zijn, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven, niet begrepen: btw, parkeerkosten, heffingen van overheidswege, kosten van derde partijen, transportkosten, bouwkundige aanpassingen of andere bijkomende werkzaamheden. Deze kunnen afzonderlijk worden doorbelast.
3.5 Offertes of aanbiedingen die zijn gebaseerd op een samengestelde prijsopgave, geven Opdrachtgever geen recht op afname van een gedeelte van de opdracht tegen een evenredig deel van de prijs. Ook zijn zij niet automatisch geldig voor toekomstige opdrachten.
3.6 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om zonder opgave van reden een aanvraag of offerte te weigeren, bijvoorbeeld wanneer de uitvoering onuitvoerbaar, onveilig of in strijd met wet- of regelgeving zou zijn.
3.7 Kennelijke fouten, vergissingen of typografische onjuistheden in offertes of andere uitingen van Opdrachtnemer binden Opdrachtnemer niet. In dat geval behoudt Opdrachtnemer zich het recht voor om de gegevens te corrigeren zonder aansprakelijk te zijn voor de gevolgen daarvan.
Artikel 4 – Totstandkoming van de overeenkomst
4.1 Een overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever komt tot stand op het moment dat:
a) Opdrachtnemer schriftelijk of elektronisch bevestigt dat zij de opdracht aanvaardt; of
b) Opdrachtnemer feitelijk een aanvang maakt met de uitvoering van de werkzaamheden; of
c) Opdrachtgever een schriftelijke offerte zonder voorbehoud ondertekent en retourneert.
4.2 Opdrachtnemer is gerechtigd een verzoek tot dienstverlening te weigeren zonder opgave van redenen. Eventuele reeds gemaakte kosten in het kader van de aanvraag kunnen bij weigering aan Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
4.3 Mondelinge toezeggingen, afspraken of verklaringen door medewerkers van Opdrachtnemer binden haar niet, tenzij deze uitdrukkelijk en schriftelijk door een daartoe bevoegd vertegenwoordiger van Opdrachtnemer zijn bevestigd.
4.4 De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen of uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit.
4.5 Indien Opdrachtgever de opdracht verstrekt namens of ten behoeve van een derde, verklaart hij daartoe bevoegd te zijn. In geval van onbevoegde vertegenwoordiging is Opdrachtgever hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit de overeenkomst voortvloeien.
4.6 Wijzigingen in de oorspronkelijke overeenkomst zijn slechts bindend indien deze schriftelijk zijn overeengekomen en bevestigd door Opdrachtnemer. Mondelinge afspraken zijn nimmer voldoende grondslag voor afwijking van het overeengekomene.
Artikel 5 – Uitvoering van de werkzaamheden
5.1 Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht, vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Niettemin wordt er uitdrukkelijk géén garantie verstrekt op enig specifiek resultaat of op de deugdelijkheid van materialen die niet door Opdrachtnemer zelf zijn geleverd.
5.2 Alle werkzaamheden worden uitsluitend uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis. Opdrachtnemer garandeert nimmer de volledige afwezigheid van toekomstige problemen of defecten, ook niet wanneer deze voortkomen uit het eerder uitgevoerde werk, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
5.3 Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, is Opdrachtnemer gerechtigd werkzaamheden te laten verrichten door derden, onder haar toezicht of voor eigen rekening en risico. Opdrachtgever verleent hiertoe bij voorbaat toestemming.
5.4 Opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen dat alle benodigde informatie, faciliteiten en toegang tot de locatie tijdig aan Opdrachtnemer worden verstrekt. Eventuele vertragingen of extra kosten als gevolg van gebrekkige medewerking of onvolledige informatieverstrekking komen volledig voor rekening van Opdrachtgever.
5.5 Opdrachtnemer is niet verplicht om werkzaamheden uit te voeren indien sprake is van onveilige of illegale omstandigheden, gebrekkige constructie, onjuiste aansluiting, of schade aan aanwezige infrastructuur, tenzij schriftelijk overeengekomen en onder volledige uitsluiting van iedere aansprakelijkheid.
5.6 Indien Opdrachtnemer wordt geconfronteerd met onvoorziene complicaties of risico’s tijdens de uitvoering, is zij gerechtigd de werkzaamheden op te schorten of stop te zetten. Opdrachtgever zal daarvan zo spoedig mogelijk op de hoogte worden gesteld. Eventuele meerkosten die hierdoor ontstaan, komen voor rekening van Opdrachtgever.
5.7 Eventuele door Opdrachtnemer genoemde uitvoeringstermijnen zijn altijd indicatief en vormen geen fatale termijnen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen. Bij overschrijding van de termijn dient Opdrachtgever Opdrachtnemer schriftelijk in gebreke te stellen, waarbij een redelijke termijn voor nakoming wordt gegeven.
Artikel 6 – Aansprakelijkheid
6.1 Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor schade die rechtstreeks en aantoonbaar het gevolg is van grove nalatigheid of opzet aan de zijde van Opdrachtnemer, zulks uitsluitend ter beoordeling van een bevoegde rechter en met inachtneming van de navolgende bepalingen.
6.2 Iedere aansprakelijkheid van Opdrachtnemer, zowel contractueel als buitencontractueel, voor indirecte schade, gevolgschade, bedrijfsschade, omzet- of winstderving, schade wegens vertraging, reputatieschade, verlies van gegevens, schade door lekkage, verstopping of gebreken aan derden, is uitdrukkelijk uitgesloten.
6.3 In alle gevallen waarin aansprakelijkheid wettelijk niet volledig kan worden uitgesloten, is de totale aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot het bedrag dat door haar aansprakelijkheidsverzekering in het betreffende geval wordt uitgekeerd. Indien om welke reden dan ook geen uitkering plaatsvindt, is de aansprakelijkheid beperkt tot het factuurbedrag van de opdracht, met een maximum van €500.
6.4 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade aan leidingen, constructies, installaties of andere elementen die niet zichtbaar of redelijkerwijs detecteerbaar waren op het moment van uitvoering. Evenmin is zij aansprakelijk voor schade aan vloeren, muren, tegels, meubilair of andere onderdelen tijdens of als gevolg van noodzakelijke (demontage)werkzaamheden.
6.5 Indien Opdrachtgever onjuistheden in verstrekte gegevens heeft geleverd, of indien hij op enige wijze is tekortgeschoten in de nakoming van zijn verplichtingen, dan is iedere daaruit voortvloeiende schade voor zijn eigen rekening. Dit geldt ook voor gevolgschade veroorzaakt door een ondeugdelijke installatie, tenzij deze aantoonbaar door Opdrachtnemer is veroorzaakt én schriftelijk is erkend.
6.6 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer volledig voor alle aanspraken van derden, daaronder mede begrepen kosten van juridische bijstand, die direct of indirect voortvloeien uit de uitvoering van de overeenkomst of de door Opdrachtgever verstrekte informatie, tenzij sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van Opdrachtnemer.
6.7 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor fouten of tekortkomingen van door haar ingeschakelde derden, tenzij deze door Opdrachtnemer met opzet of grove roekeloosheid zijn geselecteerd.
Artikel 7 – Betaling en betalingsvoorwaarden
7.1 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, dient betaling te geschieden binnen zeven (7) kalenderdagen na factuurdatum, op de door Opdrachtnemer aangegeven wijze. Betaling dient plaats te vinden in euro’s, zonder enige verrekening, korting of opschorting, hoe ook genaamd.
7.2 Indien de betaling niet tijdig is voldaan, is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim zonder dat enige ingebrekestelling is vereist. Vanaf dat moment is Opdrachtgever over het openstaande bedrag de wettelijke rente verschuldigd, te vermeerderen met buitengerechtelijke incassokosten conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
7.3 Alle kosten die Opdrachtnemer moet maken ter incasso van haar vordering, zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, komen volledig voor rekening van Opdrachtgever. Deze kosten worden vastgesteld op ten minste 15% van het openstaande bedrag, met een minimum van €100,– exclusief btw.
7.4 In geval van betalingsachterstand is Opdrachtnemer gerechtigd haar verplichtingen op te schorten, zonder daartoe enige vergoeding verschuldigd te zijn. Eventuele extra kosten of schade die voortvloeien uit opschorting komen voor rekening van Opdrachtgever.
7.5 Indien Opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard, surseance van betaling aanvraagt, onder curatele wordt gesteld, of op andere wijze het vrije beheer over zijn vermogen verliest, zijn alle openstaande vorderingen onmiddellijk opeisbaar.
7.6 Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd om vóór of tijdens de uitvoering van de overeenkomst zekerheid voor betaling te verlangen en de uitvoering van de overeenkomst op te schorten totdat de gevraagde zekerheid is verstrekt.
Artikel 8 – Annulering en opschorting
8.1 Indien Opdrachtgever een opdracht geheel of gedeeltelijk annuleert, is hij gehouden aan Opdrachtnemer alle met het oog op de uitvoering van deze opdracht redelijkerwijs gemaakte kosten te vergoeden. Annulering binnen 24 uur vóór aanvang van de werkzaamheden leidt tot het in rekening brengen van minimaal 100% van het geoffreerde bedrag, onverminderd het recht van Opdrachtnemer op volledige schadevergoeding.
8.2 Opschorting van reeds geplande werkzaamheden door Opdrachtgever dient uiterlijk 48 uur vóór de overeengekomen aanvang schriftelijk te worden gemeld. In geval van latere opschorting is Opdrachtgever gehouden 50% van het overeengekomen bedrag te voldoen, tenzij Opdrachtnemer hogere kosten aantoont.
8.3 Opdrachtnemer is gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst met onmiddellijke ingang op te schorten of te beëindigen, zonder enige verplichting tot schadevergoeding, indien:
a) Opdrachtgever tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen;
b) Opdrachtgever surseance van betaling aanvraagt, failliet wordt verklaard of in liquidatie treedt;
c) er sprake is van wanprestatie of misleiding aan de zijde van Opdrachtgever;
d) er omstandigheden zijn die nakoming blijvend onmogelijk maken.
8.4 In alle gevallen van opschorting of annulering door Opdrachtgever is deze verplicht alle reeds gemaakte kosten en verrichte werkzaamheden volledig te vergoeden.
8.5 Indien Opdrachtnemer besluit de overeenkomst op te schorten of te beëindigen, laat dit haar recht op schadevergoeding onverlet. In geen geval is Opdrachtnemer gehouden tot vergoeding van directe of indirecte schade aan Opdrachtgever.
Artikel 9 – Overmacht
9.1 Onder overmacht wordt verstaan iedere omstandigheid buiten de wil van Opdrachtnemer om – al dan niet voorzienbaar – die de nakoming van de overeenkomst blijvend of tijdelijk onmogelijk maakt of ernstig bemoeilijkt. Hieronder wordt onder meer verstaan: overheidsmaatregelen, pandemieën, extreme weersomstandigheden, verkeersopstoppingen, uitval van nutsvoorzieningen, stakingen, arbeidsongeschiktheid, ziekte, storingen in leveringen of communicatie, brand, explosies, diefstal, oorlog, terrorisme, etc.
9.2 In geval van overmacht heeft Opdrachtnemer het recht om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten zolang de overmacht voortduurt, dan wel de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder enige verplichting tot schadevergoeding jegens Opdrachtgever.
9.3 Indien Opdrachtnemer bij het intreden van de overmachtssituatie reeds gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren.
9.4 Overmacht aan de zijde van toeleveranciers, onderaannemers of derden waarop Opdrachtnemer voor de uitvoering is aangewezen, geldt eveneens als overmacht aan de zijde van Opdrachtnemer.
Artikel 10 – Eigendomsvoorbehoud
10.1 Alle door Opdrachtnemer geleverde goederen, materialen of onderdelen blijven haar exclusieve eigendom totdat Opdrachtgever volledig heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen, met inbegrip van rente en kosten.
10.2 Zolang het eigendom niet is overgegaan, mag Opdrachtgever de goederen niet verpanden, overdragen, verwerken of op enige andere wijze bezwaren zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer.
10.3 Indien Opdrachtgever tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, is Opdrachtnemer zonder voorafgaande ingebrekestelling gerechtigd haar eigendommen terug te halen. Opdrachtgever verplicht zich volledige medewerking te verlenen aan een terugname door Opdrachtnemer.
10.4 Indien de door Opdrachtnemer geleverde goederen onderdeel zijn geworden van een groter geheel, blijft het eigendomsvoorbehoud rusten op het herkenbare gedeelte, dan wel het door Opdrachtnemer aanwijsbare onderdeel.
Artikel 11 – Klachtenregeling
11.1 Klachten over de uitvoering van de overeenkomst dienen door Opdrachtgever binnen 48 uur na voltooiing van de werkzaamheden schriftelijk en gemotiveerd te worden ingediend bij Opdrachtnemer. Na het verstrijken van deze termijn vervalt ieder recht op klachtbehandeling en/of schadevergoeding.
11.2 Indien een klacht gegrond wordt bevonden, is Opdrachtnemer uitsluitend verplicht om, naar haar keuze:
a) de betreffende werkzaamheden opnieuw, naar redelijkheid en binnen redelijke termijn uit te voeren;
b) een vervangende dienst of herstelwerkzaamheden te verrichten;
c) een (gedeeltelijke) vergoeding toe te kennen, welke nooit meer zal bedragen dan het voor die werkzaamheden gefactureerde bedrag.
11.3 Het indienen van een klacht ontslaat Opdrachtgever niet van zijn betalingsverplichtingen. Opschorting van betaling op grond van klachten is nadrukkelijk uitgesloten.
11.4 Klachten met betrekking tot zichtbare gebreken aan geleverde producten of materialen moeten direct bij oplevering gemeld worden. Latere meldingen worden niet in behandeling genomen.
11.5 Indien Opdrachtnemer naar eigen oordeel constateert dat de klacht het gevolg is van onzorgvuldig of onoordeelkundig gebruik, onvoldoende onderhoud, wijzigingen of reparaties door derden of natuurlijke slijtage, is zij niet gehouden tot herstel of vergoeding.
Artikel 12 – Garantie en uitsluiting daarvan
12.1 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, geldt op door Opdrachtnemer uitgevoerde werkzaamheden een garantietermijn van maximaal 30 dagen, uitsluitend op het uitgevoerde werk en uitsluitend bij normaal en zorgvuldig gebruik.
12.2 Op goederen en materialen die niet door Opdrachtnemer zelf zijn geproduceerd, wordt geen enkele garantie verstrekt, behoudens voor zover en zolang de fabrikant of leverancier een schriftelijke garantie aanbiedt. In dat geval beperkt de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer zich tot het door die derde partij geboden verhaal.
12.3 Garanties vervallen onherroepelijk indien:
a) Opdrachtgever zelf of door derden werkzaamheden aan het geleverde heeft verricht;
b) het gebrek is veroorzaakt door onoordeelkundig of onjuist gebruik;
c) het gebrek is ontstaan door externe factoren zoals vocht, hitte, vorst, ongedierte, of chemische invloeden;
d) er sprake is van onvoldoende of onjuist onderhoud.
12.4 Eventuele garantieclaims schorten de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op. Garanties gelden niet als bindende toezeggingen en kunnen nimmer leiden tot aansprakelijkheid voor gevolgschade, winstderving of immateriële schade.
12.5 Herstel of vervanging geschiedt uitsluitend binnen Nederland, en alleen op locaties waar de toegang tot het werk veilig, onbelemmerd en redelijkerwijs uitvoerbaar is.
Artikel 13 – Toepasselijk recht
13.1 Op alle rechtsverhoudingen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ongeacht de woonplaats of vestigingsplaats van de Opdrachtgever of het land waarin de werkzaamheden zijn of worden verricht.
13.2 De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (CISG) wordt nadrukkelijk uitgesloten.
13.3 Indien enig onderdeel van deze algemene voorwaarden of van een gesloten overeenkomst in strijd blijkt te zijn met dwingend (internationaal) recht, laat dit de overige bepalingen onverlet.
Artikel 14 – Forumkeuze en bevoegde rechter
14.1 Alle geschillen, voortvloeiende uit of verband houdende met offertes, overeenkomsten, leveringen of deze algemene voorwaarden, zullen in eerste instantie worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de vestigingsplaats van Opdrachtnemer, tenzij dwingendrechtelijke regels anders voorschrijven.
14.2 Partijen verplichten zich in geval van geschillen eerst in overleg te treden om binnen redelijke termijn een minnelijke regeling te bereiken. Pas indien een oplossing uitblijft, zal een gerechtelijke procedure worden gestart.
14.3 In het geval van consumentenrecht behouden consumenten met woonplaats in Nederland het recht om geschillen voor te leggen aan de rechter van hun eigen woonplaats.
Artikel 15 – Slot- en overige bepalingen
15.1 Opdrachtnemer is gerechtigd deze algemene voorwaarden te allen tijde eenzijdig te wijzigen of aan te vullen. De gewijzigde voorwaarden worden van kracht zodra deze aan Opdrachtgever zijn medegedeeld of gepubliceerd op de website van Opdrachtnemer.
15.2 Indien en voor zover enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar wordt verklaard, tast dit de geldigheid van de overige bepalingen niet aan. Partijen zullen in dat geval een nieuwe bepaling overeenkomen die zoveel mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.
15.3 Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd om haar rechten en verplichtingen uit een overeenkomst over te dragen aan een derde, mits schriftelijk medegedeeld aan Opdrachtgever. Opdrachtgever stemt bij voorbaat in met een dergelijke overdracht.
15.4 De Nederlandse tekst van deze algemene voorwaarden is steeds bepalend voor de interpretatie daarvan. Vertalingen worden slechts ter informatie verstrekt.
15.5 Deze algemene voorwaarden treden in werking op de datum van publicatie op de officiële website van Opdrachtnemer en vervangen alle voorgaande versies.